З кінця минулого року відомі автомобільним власникам МРЕВи реформувалися у регіональні і територіальні сервісні центри МВС України. Головна мета переходу на новий формат функціонування – знищення корупційних схем. За шість місяців робота сервісних центрів структурувалася. З новими напрацюваннями із журналістами «Вголос. ZT» поділився виконувач обов’язків директора Регіонального сервісного центру МВС в Житомирській області Євгеній Прохоренко.
– Євгенію Михайловичу, у скількох містах жителі області можуть зареєструвати чи зняти з обліку транспортні засоби? Скільки у вас підрозділів?
– Після ліквідації МРЕВ в Україні були створені регіональні та територіальні сервісні центри. У підпорядкування Регіонального сервісного центру МВС в Житомирській області входять п’ять територіальних сервісних центрів у містах Житомир, Бердичів, Коростень, Новоград-Волинський та Радомишль. Ми працюємо за принципом «єдиного вікна»: людина, незалежно від місця реєстрації, може звернутися в будь-який територіальний сервісний центр і отримати ту чи іншу послугу.
– Які функції, що раніше не були властиві для МРЕВ, надаються нині сервісними центрами?
– Метою сервісних центрів є спрощення процедури оформлення транспортних засобів та покращення обслуговування громадян. Новою після реформи – є функція здійснення видачі та продовження свідоцтв про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів у встановленому законодавством порядку. Видача свідоцтв водіїв, свідоцтв про підготовку уповноважених з питань безпеки перевезень небезпечних вантажів. Новим у нашій роботі є також те, що Головний сервісний центр МВС України спростив процедуру замовлення та видачі індивідуальних номерів. Тепер номерну табличку з написом можна отримати в будь-якому територіальному сервісному центрі, а не тільки в центральному, в Києві, як було раніше.
– Зі створенням Регіональних та територіальних сервісних центрів МВС змінилася система реєстрації транспортних засобів. Як це вплинуло на процес перереєстрації, і чи стала ця процедура дешевшою для автовласників?
– При новій роботі центрів довідки-рахунки, які коштували раніше від 600 грн і більше, ліквідовані. Зараз достатньо оформити договір «купівлі-продажу» у будь-якому територіальному сервісному центрі, який є абсолютно безкоштовним. Покупець, може перереєструвати на себе автомобіль, без зняття із обліку. Якщо ж авто іноземного виробництва – це буде коштувати близько 490 грн. «Радянського» зразка – 450 грн.
– Існує думка, що діяльність нової структури унеможливлює корупційні схеми. Чи Все відбувається прозоро?
– Основним завданням центрів є знищення раніше звичних корупційних схем. У зв’язку з цим, Головний сервісний центр МВС планує ввести в дію 200 веб-камер по всіх областях України. Он-лайн сервіс працює на офіційному сайті Головного сервісного центру та транслює роботу територіального підрозділу Регіонального сервісного центру МВС в Житомирській області у режимі реального часу. Щоб переглянути трансляцію, необхідно зайти на сайт ГСЦ та вказати номер центру ТСЦ №1841 або його поштову адресу: м. Житомир, проспект Незалежності,168а/1. Усі бажаючі матимуть змогу побачити приміщення сервісного центру, оцінити наявність черг, завдяки чому скоригувати час свого візиту тощо. Серед іншого зазначений сервіс орієнтований на протидію корупційним проявам, зокрема, таким, як посередництво та штучне створення черг, а також має на меті профілактику фактів неетичного спілкування персоналу сервісних центрів з відвідувачами.
– Цікаво, скільки посвідчень водія отримали жителі області з початку року. І тут цікавий гендерний момент: скільки відсотків займають жінки?
– З початку цього року видано майже 9 тисяч посвідчень водія. У цю цифру враховано не тільки отримання посвідчень вперше, а і їх заміна. Що ж до жінок, то у нас присутня гендерна рівність. Жінки в основному навчаються на категорію В,С, тобто на найпростішу – водіння легкового автомобіля. Якщо вже вимірювати у відсотковому співвідношенні, то це – 50 на 50%.
– Якщо вже заговорили про статистику, то хотілося б почути цифри й по реєстрації автомобілів.
– За шість місяців цього року здійснено близько 15 тисяч реєстраційно-екзаменаційних операцій. Така ж статистика є аналогічною і за період 2015 року.
– Наскільки доступні послуги центру і, зокрема, скільки зараз потрібно коштів, щоб навчитися і отримати посвідчення водія?
– Щоб отримати посвідчення водія необхідно пройти три етапи: навчання в автошколі, складання іспитів у територіальних сервісних центрах та безпосередньо отримання водійського посвідчення. Сьогодні на Житомирщині функціонує багато автошкіл. Всі вони мають різне технічне забезпечення, навчальні автомобілі та репутацію. Від цих факторів залежить ціна навчання. В середньому від 1800 до 3500 грн. Послуги, які надаються саме в Регіональному сервісному центрі, коштують 227 грн. Це вартість пластикового посвідчення – 201 грн, теоретичного іспиту – 13 грн та практичного іспиту – 13 грн. Ціна самого номерного знаку – від 98 -99 грн, а була 106 грн. Різниця невелика, але все поки що іде на зниження. Наша задача також контролювати підготовку навчального закладу, проводити огляд навчальних кабінетів, техніки. Щоб не допустити корупції. У процесі навчання наші працівники можуть прийти на заняття і перевірити процес, аби люди не думали, що можна купити посвідчення водія. Хочеться сказати, що у територіальному сервісному центрі працює особлива послуга – після 17:00 кожен може прийти і у тестовому режимі перевірити свої знання з Правил дорожнього руху. Зауважимо – безкоштовно.
– Які найчастіші порушення виявляють працівники центру спільно з експертною службою?
– Це підробка номерів на кузовах, зварених кустарним способом, підробка свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів, виявлення автомобілів-двійників та авто, які перебувають у розшуку. Загалом, з початку року близько 14 випадків зафіксовано фактів перебитих номерів на кузові.
– Зараз на авторинках, зокрема, в мережі Інтернет, тисячі оголошень про продаж автомобілів з кримськими, луганськими та донецькими номерами. Чи доводилося вам мати справу з такими транспортними засобами і що повинен знати потенційний покупець у цьому випадку?
– У зв’язку з введенням обов’язкового огляду транспортних засобів експертною службою, одразу з’явилося більше проблемних автомобілів. Один із яскравих випадків – у Бердичеві до територіального сервісного центру звернувся власник автомобіля BMW, але виявилося, що такий же ж автомобіль зареєстрований в іншій області. Двійниками виявляються в основному Кримські автомобілі. При проходженні процедури перереєстрації в АР Крим, російське законодавство дозволяє власникам автомобілів залишати собі на «на пам’ять» українські номери і техпаспорт автомобіля. При цьому в Україні ніхто не фіксує факт зняття автомобіля з українського обліку. Цим і користуються шахраї. Вони викуповують номери і техпаспорт у кримчанина, після цього з-за кордону приганяють автомобіль, відповідний даним з викупленого техпаспорта. Потім на машині перебивається код і на ринок їде зовні «чистий» автомобіль, з оригінальним техпаспортом і державним номерним знаком. Так само і з донецькими та луганськими авто. Такі автівки стають на ринку дешевші на 20-30 % і люди на це купуються. Щоб не потрапити на цей гачок, необхідно звертатися до територіального сервісного центру, для огляду працівниками експертної служби, щоб не виникло проблем у майбутньому. Дана послуга коштує близько 200 грн.
Нагадаємо, на початку червня двоє поліцейських вкрали гроші із авто, яке потрапило в ДТП.