Технології традиційного українського гончарства 1 лютого відтворили у своєму майстер-класі члени сім’ї Решта з Брусилівського району. Заразом майстри провели в обласному центрі народної творчості також і семінар-практикум «Українське гончарство – 2016. Погляд у майбутнє». Там же від сьогодні діє і їхня персональна виставка, яку митці символічно назвали «Сім’я».
«Працюючи над виставкою, ми задумалися над рядом цікавих питань, зокрема – над значенням самого слова „сім’ї“. Чому сім’ї раніше були міцнішими, чому у них виховували багато дітей – натомість не було такої кількості розлучень, як зараз? Ми провели цікаву аналогію: у ХІХ – на початку ХХ століття більша частина українців жила в селах, майже всі вони користувалися глиняним посудом і сім’ї були великими. З переходом людей у міста, почала чомусь зменшуватися і кількість дітей у сім’ях, багатодітних сімей ставало дедалі менше. Зараз у США та Європі набув поширення суспільний рух „Child-free (Чайлдфрі)“, коли люди свідомо відмовляються від батьківства. Тому створюючи виставку, більшу частину основних виробів ми повторили у семи видах. Це зроблено для того, щоб вкотре порушити питання сім’ї у суспільстві», – пояснив Ігор Решта.
Сім’я Решта уже шість років проживає у селі Яструбна Брусилівського району. Свого часу вони залишили урбаністичний Київ для того, щоб бути ближчим до історії, природи та традицій народу.
На майстер-клас до Житомира майстрів запросив директор обласного центру народної творчості Юрій Кондратюк. Саме він виступив і ініціатором їхньої виставки. Кондратюк припускає, що причиною переїзду Рештів саме на Брусилівщину могли стати тамтешні родовища глини. А познайомився із ними він під час різних виставок, зокрема й у Києві. Говорячи ж безпосередньо про гончарні вироби Рештів, Кондратюк акцентував на необхідності у такий спосіб берегти етнічні традиції.
«Побачивши вранці виставку, я хотів просто сісти і сидіти біля цих виборів, – це мистецтво гріє душу. Бо в ньому – наші традиції, які треба берегти. Це як коріння у дерева: якщо воно сильне, значить саме дерево буде гарним. Так само й українська культура. А оскільки ми йдемо до Європи, то маємо свої традиції берегти. Лише завдяки їм ми зможемо вдало представити себе світу. І ми не зітремося там на фоні всіх інших народів», – сказав він.
Детальніше про семінар-практикум, діяльність сім’ї Решта, а також про те, як відрізнити справжній гончарний посуд від «китайської підробки», читайте у наступних публікаціях на сайті.
Автор: Олександр Трохимчук
Фото: Анна Максимова