Проблема розвитку малого і середнього бізнесу в Україні, та зокрема на Житомирщині, постає досить гостро: у той час, коли на світовому бізнес ринку розробляються стратегії розвитку, використовуючи всі можливі інструменти й нестандартні методи для прискорення технологічного зростання і боротьби у глобальній конкуренції, Україна потопає в болоті економічної стагнації.
Розвинутий малий та середній бізнес – це ознака прогресивної економіки. Проте, на Житомирщині, як і у державі в цілому, мале підприємництво як самостійна соціально-економічна система знаходиться в складних умовах та тихо помирає.
Ні для кого не таємниця, що малі підприємства в нашій країні розпадаються, адже підприємцям цієї групи доводиться важко виживати при сьогоднішній економічній ситуації. Влада говорить про те, що потрібно розвивати малий та середній бізнес, проте її слова не реалізуються на практиці. З загострення кризи чути гасла про зниження податків, преференції малому і середньому бізнесу, соціальних програмах. Але до цих пір для сприятливих умов розвитку бізнесу нічого не запропоновано.
В Україні на місцях завжди ігнорують це питання. Два варіанти пояснення проблеми: в регіонах та державному рівні переслідують власні інтереси або не розуміють реальної ситуації в країні. Нині дуже важко вибити чиновників-управлінців в регіонах та державному рівні з мертвої колії. Ці діячі звикли жити по-старому, заважаючи розвиватися малому і середньому бізнесу. Яскравий тому приклад – Житомир, де недавно був конфлікт з приводу закриття кіосків. Це відбувається під час кризи, коли всі центральні вулиці міста порожніють, орендарі з’їжджають з офісів через неможливість оплачувати оренду. Багато контор закриваються, тому що до них перестали приходити клієнти, відсутні місця для паркування, і деякі житомирські вулиці перетворилися на пішохідну зону.
Малий і середній бізнес є фундаментом для сучасної держави. Він підвищує ефективність економіки, забезпечує зайнятість населення і соціальну стабільність. Тому рівень розвитку малих і середніх підприємств використовується в якості показника стійкого економічного розвитку держави. Що ж заважає належному розвитку малого бізнесу в Україні та які потрібні стимули для зацікавленості підприємців виробництвом своєї продукції?
Саме ці важливі питання, які є надзвичайно болючими для кожного українця підняв голова Житомирської обласної організації «Радикальна партія Олега Ляшка» Юрій Забела, у програмі «Післямова» на телеканалі СК1.У своєму інтерв’ю він наголосив, що підтримка розвитку малого і середнього бізнесу є вкрай важливим напрямом державної політики в умовах економічної кризи.
«Ріст безробіття та інфляційні процеси становлять основний серйозний виклик перед усією нацією. Водночас системні проблеми економіки України та відсутність консолідованої та економічно виваженої позиції влади щодо активізації економічної політики, спрямованої на подолання кризових явищ, суттєво погіршують перспективи розвитку бізнесу в найближчі роки та можливості швидкого виходу із кризи. І перш за все, одним із головних джерел росту економіки і забезпечення зайнятості має стати малий та середній бізнес. Тому команда Радикальної партії пропонує запровадити комплексну систему державного сприяння створення та розвитку малого і середнього бізнесу – через здешевлення кредитів, доступ до державних закупівель, допомогу в просуванні на закордонні ринки», – сказав він.
Крім того очільник організації наголосив, що постійні зміни Податкового кодексу, нерозвиненість механізмів підтримки малого підприємництва не дозволяють сегменту економіки реалізовувати свій потенціал повною мірою. І якщо подивитися на підхід підтримки малого та середнього бізнесу в більшості країн Європи – це має бути не тільки встановлення спеціальних податкових режимів, а й в тому числі полегшення подання та ведення звітності.
Перспектива в українському селі
Економічна криза взяла в свої пекельні тенети не тільки бізнес на міському рівні, а й районному: відсутність грошей на розвиток, ринків збуту і стабільної підтримки держави, віддаленість районів від промислових центрів, саме ці чинники постійно знижують платоспроможність населення, знищуючи попит на продукцію.
Можливостей налагодити бізнес у сільській місцевості на порядок більше, ніж в місті – наголошує Юрій Забела, проте, на жаль, наші сільгоспвиробники, хоч і ненавмисно, продають сировину за межі нашої країни, і тим самим, уповільнюють розвиток місцевих переробних галузей. Тому рятівною шлюпкою для бізнесу у районах, має стати створення ланцюжка пов’язаних між собою підприємств, які працюватимуть переважно на місцевій сировині і обслуговуватимуть в першу чергу потреби місцевого населення, а надлишки продаватимуть за межі регіону.
«Ми часто нарікаємо на те, що наша країна надає перевагу сировинній моделі економіки: сировинну продукцію, яку ми отримуємо – продаємо за низькими копійчаними цінами за кордон. А могли б робити готову продукцію, і продавати її набагато дорожче. Я вважаю, нам необхідна орієнтація на економіку повного циклу з максимально можливим рівнем переробки. Це допоможе і створювати нові робочі місця, і нарощувати базу оподаткування. Хіба не було більш правильним підходом, якби доходи від продажу сировини вони використовували для запуску власних обробних виробництв. Також у нас немає механізмів, спрямованих на розвиток малого та середнього бізнесу, фермерства. Якщо ви відвідаєте Європу, то обов’язково зайдіть в маленькі приватні магазинчики, де фермери продають власну продукцію – молоко, бекон, сир. У нас немає подібного розвитку малого бізнесу, тому наш фермер не може віддати в магазин свою якісну продукцію», – розповів він.
Без кредитів не обійтися
У сучасній економіці малого бізнесу фінанси є кров підприємства, без якої немає ні розвитку, ні функціонування. Проте, висока вартість кредитних ресурсів є основним чинником недоступності банківського капіталу для підприємництва, особливо малого.
Кредитні ставки для бізнесу перевищують 25%-30%, а отже, дозволити їх собі можуть лише високорентабельні підприємства. Банківські установи неохоче і вкрай рідко кредитують малий бізнес, ставлячись дуже підозріло до позичальників приватних підприємців, піддаючи їх різноманітним скрупульозним перевіркам
Юрій Забела переконаний, що державна підтримка не може покривати 100% підприємців. Вона завжди обмежена, і повинна бути спрямована на цільові сегменти, туди де у ринку не вистачає сил розгойдати цей бізнес. Тому необхідно працювати в усіх напрямках: здешевлювати кредити, поліпшувати діловий клімат, знижувати ризики, робити так, щоб у споживачів з’являлися гроші купувати продукцію.
У руках корупції
Українську тіньову економіку багато хто асоціює з малим бізнесом. В нашій країні, закони можна повернути як завгодно. Часто трапляється коли підприємці спеціально банкрутують, щоб не виплачувати борги по податках, але перед цим активи виводять в інше підприємство, яке є кредитором, і далі спокійно працюють.
Юрій Забела зазначив, що подолавши корупцію і саме при виведенні економіки із тіні, можна досягнути певного результату.
«Система підтримки повинна бути прозора і ефективна, а не бути «загнаною в тінь». Корупція настільки вразила всі чиновницькі структури, що одним махом нічого не вирішити. Нові програми знову приведуть до корупції. Сьогодні половина бюджетних грошей не доходить до пункту призначення. На жаль, приватні підприємці з кожним днем зіштовхуються із ще двома основними проблемами, які роблять їх бізнес все менше і менше прибутковим. З одного боку – це необхідність давати все зростаючі суми хабарів «армії чиновників», які здійснюють пильний державний контроль за кожним «приватником». З іншого боку – численні закони, укладення, положення, розпорядження, які сковують приватного підприємця, позбавляють свободи дій та ініціативи», – сказав він.
Отже, стало очевидно, що заходи з порятунку малого бізнесу просто необхідні, і навіть повинні бути досить радикальними, щоб подолати всі перешкоди на шляху до зростання економіки. Проте поки нам залишається лише чекати чарівного моменту коли діюча влада, не закриватиме очі на цю колосальну проблему, і візьметься за її вирішення, та підтримає низку законів і законопроектів, які були запропоновані командою Радикальної партії Олега Ляшка, аби оживити «знекровлену» економіку країни.
Автор: Юлія ДОВБНЯ.